Islam:
· Den rituelle dimensjon:
- De fem søylene (trosbekjennelsen, bønner, faste, velferdsbidraget og pilgrimsreisen) er et rituelt uttrykk for underkastelse under Allah. Festen etter fasten med mat og drikke er en stor begivenhet.
· Opplevelsesdimensjon: Sufismen, den islamske mystikken
- Sufismen oppstod på mange måter som en reaksjon på de lærdes sterke fokus på å formulere den rette lære og de rette lovbestemmelsene. Sufiene mente at religionen handler om menneskets indre forhold til guddommen, og de la dermed hovedvekten på opplevelsesdimensjonen i sin forståelse av Islam. Ved å meditere skulle de komme i kontakt med Allah og forene seg med ham.
· Den materielle og estetiske dimensjon:
- Moskeer som peker mot Kaba og gir rom for felles bønn (uttrykk for fellesskap). Du skal be i retning mot helligdommen Kaba i Mekka.
· Fortellerdimensjon: Muhammed er den mest sentrale skikkelsen i islams fortellerdimensjon.
- Muhammeds liv og gjerninger er en rettesnor for muslimers. Han var en profet og krigfører. Da Muhammed var 40 år, fikk han sin første åpenbaring fra engelen Gabriel. Etter hvert fikk han flere åpenbaringer, men han ønsket ikke dele de med folket. Etter som tiden gikk, begynte han å forkynne åpenbaringene. Budskapet var at menneskene skulle tilbe Allah som sin eneste Gud. I koranen står budskapet Muhammed forsynte. Folket lærte seg disse tekstene utenat.
· Læredimensjon: Ritualene underbygges av læren om hvordan Allah åpenbarte sin vilje.
- Trosartiklene har Allah som fokus. De dreier seg om Allah selv og hvordan han åpenbarer sin vilje og hvordan han styrer og dømmer verden. Derfor handler hver av trosartiklene om viktige sider ved forståelsen av Allah i islam.
1) Troen på Allahs enhet
2) Troen på Allahs engler
3) Troen på Allahs bøker
4) Troen på Allahs profeter
5) Troen på dommens dag
6) Troen på forutbestemmelse
7) Troen på livet etter døden
- Virkelighetsoppfatning: Allah har skapt verden og naturlovene er hans vilje.
- Gudstro: Allah er den eneste Gud. Han har skapt alt og er den helligste
- Synet på det gode: Djevelen står bak det onde.
- Menneskesyn: Kvinner og menn har lik verdi. Mennesket er Allahs forvalter og dem skal dømmes ut ifra Allahs syn.
- Frelse: Både menneskers gjerninger og Allahs barmhjertighet er stort i forhold til frelse.
- Historiesyn: Historien beveger seg mot et endelig mål.
· Den etiske dimensjon: Mange av de etiske reglene blir hentet ut fra fortellingene og profeten Muhammed.
- Hans åpenbaringer som han forkynte (tilbe Allah som den eneste Gud)
- Muhammed som statsmann (i Yatrib ble Muhammed den naturlige lederen for muslimene)
- Da han erobret Mekka (muslimene vant under ledelse av Muhammed)
- Det er også fem etiske kategorier som gjelder for alle: påbudt, anbefalt, nøytralt, frarådd og forbudt.
· Den sosiale dimensjon:
- Muhammed var både religiøs og politisk leder, og spiller derfor også en viktig rolle i utformingen av islam som politisk system – viktig i den sosiale dimensjon: Muhammed hadde store politiske og militære lederegenskaper, og byens betydning i det arabiske samfunnet vokste stadig.
- Alle muslimer utgjør ett stort fellesskap, synlig i fredagsbønnen og pilgrimsreisen. Kvinner og menn har ulike sosiale roller og juridiske regler.
Buddhismen:
· Den rituelle dimensjon: Viktige ritualer utføres foran buddhastatuene.
- Meditasjon foran en statue av Buddha, feiring av Buddhas fødsel og pilgrimsreiser.
· Opplevelsesdimensjon: De religiøse ritualene kan også gi buddhister sterke religiøse opplevelser.
- Opplevelse av utilfredshet uten begjær, og tilfredshet uten begjær, noe som oppnås gjennom meditasjon (anstrengelse, oppmerksomhet og konsentrasjon). Man vil oppnå nirvana – der det ikke finnes hat, egoisme, missundelse eller grådighet.
· Den materielle og estetiske dimensjon: Siden mye av kulturen foregår foran buddhastatuer i templer, kommer også den materielle dimensjonen inn her.
- Statuer av Buddha i ulike posisjoner. Templer og klostre med Buddha i sentrum.
· Fortellerdimensjon: Både læren og etikken er i stor grad ut fra fortellingene om hva Buddha selv sa og gjorde.
- Fortellinger om Buddha, bygger på den andre av de tre kurvene.
· Læredimensjon: Munker er sentrale i forhold til den læremessige dimensjonen i og med at de studerer læren og underviser lekfolket.
- De fire edle sannheter:
1) Sannheten om utilfredsheten (endring)
2) Sannheten om utilfredshetens opphav (begjær > fører til dårlig karma)
- Uvitenhet > feilaktig selvbilde
- Grådighet > tørste
- Hat > konkurranse
3) Sannheten om utilfredshetens opphør (nirvana)
> Nirvana kan ikke beskrives med ord. Det er en tilstand uten begjær.
4) Sannheten om den åttedelte vei (en oppskrift for å oppnå Nirvana)
- Rett innsikt (forståelse og vilje)
- Rett moral (tale, handling og levemåte)
- Rett meditasjon (anstrengelse, oppmerksomhet og konsentrasjon)
- Virkelighetsoppfatning: De fire edle sannheter (årsaken til begjær og ønsket om god karma)
- Gudstro: Det finnes ingen gud.
- Synet på det onde: Det onde er en illusjon.
- Menneskesyn: Alt i menneske er i forandring. Kvinner og menn har lik verdi. Mennesket har ingen guddommelig sjel.
- Frelse: Begjæret må overvinnes dersom en vil gjenfødes, slik at man kan bli frelst og oppnå nirvana.
- Historiesyn: Verden oppstår og går til grunne mange ganger.
· Den etiske dimensjon: En følge av at buddhister skal leve etter Buddhas lære.
- Nonner og munker studerer Buddhas lære – gjennom moral (tale, handling og levemåte) og meditasjon (anstrengelse, oppmerksomhet og konsentrasjon) - leddene tre til fem av den åttedelte vei.
· Den sosiale dimensjon: Møtet mellom lekfolk og munker er en del av buddhismens sosiale dimensjon.
- Det firedelte fellesskapet inkluderer lekemenn og lekekvinner, munker og nonner.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar